scorecardresearch.com Bedri Rahmi hakkında her şey Kitap Yazısı ve Makale Yorumları Radikal Kitap'ta!

Bedri Rahmi hakkında her şey

Sanatın, edebiyatın pek çok dalında ürünler vermiş Bedri Rahmi Eyüboğlu adına yapılan sempozyumdaki bildiri ve konuşmalar şimdi kitap formunda, kalıcı olarak elimizde. Bütün yönleriyle ilgili yazıların toplamı, bütüncül bir Bedri Rahmi kitabı oluşturmuş.

02.12.2016 06:00

Bedri Rahmi hakkında her şey

Sempozyunların kitaplaştırılması konusuna dikkat çektiğimi okurlarım bilir. Gerçekten de önemli konuşmalar, bildiriler, katılanlarla sınırlı kalır, o salonun dışına çıkmaz.
Özellikle üniversitelerde gerçekleştirilenlerin kitaplaşması, oraya gelmeyenler için de yararlı bir kaynaktır. ‘Bedri Rahmi Eyüboğlu 100 Yaşında’ Sempozyumu’nun kitabının yayımlanmasını bu sempozyuma kalıcılık kazandırdığı için sevinçle karşıladım.
Bedri Rahmi Eyüboğlu, sanatın, edebiyatın pek çok dalında ürünler vermiş biri. Ressam, şair, denemeci. Gazetelerdeki yazılarını da genç bir okur olarak kaçırmazdım. Mektupları da kişiselliğin sınırlarını aşan, sanatın içine giren örneklerdi. MSGSÜ’deki (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) sempozyum kitabının başında, toplantıyı düzenleyen Aydın Ayan, ‘Önsöz/Teşekkür’ bölümünde sanatçının önemini belirtiyor: “Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde 1929-30 eğitim yılında başlayan öğrenciliğinden İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde öğretim üyeliğini sürdürmekteyken öldüğü 21 Eylül 1975’e dek, yurtdışında bulunduğu ve askerlik yaptığı birkaç yıl dışında, 46 yıl, deyim yerindeyse o Akademi ile Akademi onunla soluk alıp vermiştir.”

Sempozyumun açış konuşmasını Rektör Yalçın Karayağız yaptı. Karayağız, sanatçının yaşamı/sanatı arasındaki bağlantıları dile getirdi. O bir açış konuşmasından çok incelemeydi.
Sempozyumda dört ana başlıklı oturum yapıldı:
I. Oturum: Ressam Bedri Rahmi Eyüboğlu. Oturum Başkanı: Zeynep İnankur. Katılımcılar: Kaya Özsezgin, Semra Germaner, Emre Zeytinoğlu, Burcu Pelvanoğlu.
II. Oturum: Hoca Olarak Bedri Rahmi Eyüboğlu. Oturum Başkanı: Ali Akay. Katılımcılar: Devrim Erbil, Hanefi Yeter, Aydın Ayan.
III. Oturum: Şair ve Yazar Olarak Bedri Rahmi Eyüboğlu. Oturum Başkanı: Abdullah Uçman. Katılımcılar: Baki Asiltürk, Muharrem Kaya, Emel Koşar, İpek Şahbenderoğlu.
IV. Oturum: Anılar ve Belgesellerle Bedri Rahmi Eyüboğlu. Oturum Başkanı: Aydın Ayan. Katılımcılar: Mustafa Pilevneli, Cengiz Bektaş, Hugette Eyüboğlu, Rahmi Eyüboğlu.
Konuşmacı ve belgesel gösterimi: Johann Pillai Sidestrees (Kayıp Mozaik Duvar: Bedri Rahmi Eyüboğlu).
Kapanış konuşması: Caner Karavit.

Uçman, onun şiirini resimle ilişkilendirerek değerlendiriyor: “Ressamlığı çapında olmasa da 40’lı yıllarda bir şair olarak da tanınan Bedri Rahmi’nin şiiri, bilindiği gibi büyük ölçüde resminin etkisi altındadır.”Gerçekten de şiiri ile resmi, bir kültür anlayışının içinde iki türde var olan ama aynı beğeniyi yansıtan çalışmalardır.
Baki Asiltürk, ‘Bedri Rahmi Eyüboğlu, Şairin Hedonist Olarak Portresi’ yazısında bir kavram ekseninde onun şiirini irdeliyor. Sanatını şöyle özetliyor: “Şiirini resminden resmini şiirinden bağımsız düşünemeyeceğimiz Bedri Rahmi, her ikisinde de ‘Anadolu’ya dayalı bir yerlilik peşindedir, sanatta bunun mücadelesini vermiştir.”
Muharrem Kaya, ‘Kendi Mitolojisini Kuran Şair: Bedri Rahmi’de yazısının özetini vermektedir. Emel Koşar, ‘Bedri Rahmi Eyuboğlu’nun Şiir İşçiliği’ yazısında şiirinin özünü vurgular. İpek Şahbenderoğlu, ‘Renkle, Sesli, Korkulu İlâh, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Denemelerinde Otomobil ve Diğer Taşıtlar’ başlıklı yazısında, çalışmasının çıkış noktasını vurgulamaktadır: “Bedri Rahmi’nin denemelerinde gerek sanat pratikleri gerekse gündelik pratiklerden yola çıkarak otomobil ve diğer modern makineleri, at ve kağnı ile birlikte değerlendirmesi, Türkiye’nin cumhuriyet sonrası siyasal, sosyal ve kültürel alanda modernleşme sürecine ayna tutmaktadır.”
Bütün yönleriyle ilgili yazıların toplamı, bütüncül bir Bedri Rahmi Eyüboğlu kitabı oluşturmuş.

Bedri Rahmi Eyüboğlu 100 Yaşında Sempozyumu, Editör: Aydın Ayan, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayınları.
 
 

YORUM YAZ

Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.

H.P. Lovecraft testi

H.P. Lovecraft testi

İyi ki doğdun Lovecraft

Korkunun efendisi, fantastik edebiyat ve bilim kurgunun atası Howard Phillips Lovecraft, tam 125 yıl önce bugün doğdu. Kara düşlerin görünmez kitabını yazan ustayı bir testle hatırlayalım istedik. Testi tamamladığınızda ustaya ne mesafede olduğunuzu anlayacaksınız.

TESTE BAŞLA

ÖDÜLLÜ SORU

Soruyu doğru cevaplayan 20 kişiye Christopher Andersen'in “Mick Jagger: Vahşi Yaşamın Ortasında Bir Çılgın Dâhi” kitabını hediye ediyoruz.

'Soruyu doğru cevaplayan 20 kişiye Christopher Andersen'in “Mick Jagger: Vahşi Yaşamın Ortasında Bir Çılgın Dâhi” kitabını hediye ediyoruz.'

“Eğer ben hayatımın gerçekten neye benzediğini yazsaydım, doğrudan ve peşin peşin, insanlar kaçacak delik ararlardı.” 

Ünlü biyografici Christopher Andersen'in kaleme aldığı Mick Jagger: Vahşi Yaşamın Ortasında Bir Çılgın Dâhi işte Jagger'ın bu sözleriyle başlıyor. Hak vermemek elde değil. Zira Rolling Stones 60'larda Beatles ile aynı zamanda müzik sahnesine çıktığında yolunu çizmişti: Beatles ne kadar temiz yüzlü, efendi ve sevimliyse Rolling Stones da bir o kadar sivri dilli, asi, kaba, baştan çıkarıcı ve provokatifti. Rock'n'roll'un kötü çocukları Mick Jagger, Keith Richards, Brian Jones, Charlie Watts ve Ron Wood'un tutkulu ve ateşli müziğinin, uzun soluklu dinamik birlikteliğinin temelinde de bu ilkel ve vahşi enerji yatıyordu. 53 yılı deviren Rolling Stones'un bu baştan çıkarıcı enerjisinde en büyük pay sahibi şüphesiz Mick Jagger'dı.

Daha önce pek çok ünlünün biyografisini kaleme almış olan Christopher Andersen, Mick Jagger: Vahşi Yaşamın Ortasında Bir Çılgın Dâhi kitabında Jagger'in 1943'te Londra'nın kenar mahallelerinden Dartford'da orta sınıf bir ailenin iyi huylu, zeki, çalışkan ve ilgi odağı olmayı seven oğlundan ateşli, seksi ve isyankâr bir şeytana, karizmatik rock tanrısına evrilişini, küçücük bir bekâr evindeki sefil yaşantıdan Jackie Onasis ve Prenses Margaret gibi isimlerle kanka olduğu sosyetik hayata geçişini gözler önüne seriyor. Kibirli, bencil, ele avuca sığmaz bir rock yıldızı olarak Jagger'ın seks, uyuşturucu, rock'n roll, şöhret, para ve aşırılıklarla dolu zevküsefa içerisindeki hayatını iliklerine kadar nasıl yaşadığını, detaylarını sakınmadan anlatıyor; doğrudan ve peşin peşin!


The Rolling Stones hangi yıl kurulmuştur?

  • 1960
  • 1961
  • 1962
  • 1963

ÇOK OKUNANLAR