scorecardresearch.com Kelebek kadar ömrü olsa... Kitap Yazısı ve Makale Yorumları Radikal Kitap'ta!

Kelebek kadar ömrü olsa...

Yaşar Seyman, gittiği ülkeleri en az oraya göç etmiş insanlar kadar kavramış.

21.12.2012 00:15

DİLŞAD BUDAK info.dilsadbudak@gmail.com

Kelebek kadar ömrü olsa...

Sendikacı ve kadın hakları aktivisti Yaşar Seyman’ın yeni kitabı Göçmen Kalem’i aldığımda, keyifle okuyacağım bir gezi kitabı beklentisi içerisindeydim. Keyifli olacağını bilmem Seyman’ın akıcı ve vurucu anlatım tarzını hem Birgün gazetesindeki köşesinden hemde canlı konuşmalarından tanımamdandı. Yaşar Seyman’ı bir kere bir konferansta veya panelde dinlediyseniz eğer, onun kadın hakları, demokrasi, özgürlükler gibi çok önemsediği konulara yönelik konuşmalarının dinleyicide nasıl bir düşünsel lezzet uyandırdığını bilirsiniz. Okuyacaklarımın bir gezi kitabı niteliğinde olacağı konusunda ise kısmen yanılmışım. Doğrudur, yazar Göçmen Kalem’de 80’li yıllardan bugüne kadar konferanslara ve çalıştaylara katılmak üzere seyahat ettiği ülkelerden izlenimlerini paylaşıyor. Bu anlamda, Göçmen Kalem aslında dünya solu ve sosyal demokrasisi ile günümüz sendikacılık anlayışlarına, gelişmelerine ve statükolarına tanıklık etme fırsatı sunuyor bize. Ama söz konusu paylaşımların siyasetçi ve sendikacı bir kadının kuru üslubuyla yazıldığını düşünüyorsanız, siz de bu kalemin edebi gücü karşısında şaşıracaksınız.

Bir kere hayatının büyük bölümünü yurtdışında geçirmiş biri olarak şunu başından teslim etmek istiyorum: Yaşar Seyman, gittiği ülkeleri en az oraya göç etmiş insanlarımız kadar, hatta zaman zaman onlardan bile daha iyi gözlemlemiş, kavramış. O, yabancı ülkelerin hepsinde mutlaka güzellikleri görmeyi başarmış bir gezgin, fakat aynı zamanda bu ülkelerde demokrasi, örgütlülük ve barış adına doğru ve yanlış giden tüm unsurları yakalayıp kendi çalışma anlayışına ekleyebilmiş bir mücadeleci. Seyman, hem yurtdışında iyi örneklere – örneğin tarihi miraslara sahip çıkılmasına, demokrasilerin işleyişlerine, sivil toplumun gelişmişliğine – özenmekten ve bunları memleketi için temenni etmekten gocunmuyor, hem de derin bir memleket aşkını kitabın her sayfasından okurun yüreğine taşıyor. Tüm bunların yanında “göçmenlik” ve “sürgün” kavramlarının üzerinde durduğu bölümlerde hüznü, dünya için temennilerinde ise coşkuyu art arda yaşatıyor okura. Ancak kökleri Anadolu’ya uzanan ama çağın gereksinimlerini kavramış bir dünyalının, türkü lezzetinde bir kadının gönlünden akabilir böyle satırlar. Yaşar Seyman bazen en meşhur ve havalı metropollerin bilindik yönlerini kendi şiirsel yorumuyla aktarmış, bazen bu şehirler hakkında hiç üzerinde düşünmediğimiz noktalara değinmiş.

Satırların arasına gizlenmiş bir Ankara aşkı yakaladım, üzerinde düşünmeye değer, ve anladım ki: Türkiye’nin kasveti çağrıştıran bu başkenti, Yaşar Seyman için hep bir yola çıkış ve dönüş noktası olmuş. Yazar, buradan çağlayıp taşıyor yollara ve hep buraya geri akıyor; kaynağına. Tüm bu gezmelerin yarattığı yorgunluk ve dağınıklıkları – ki gezmenin doğasında bu vardır - sanki Ankara ile durağanlaştırıp toparlıyor. Bir dahaki sefere dek.

“Bir kelebek kadar ömrüm olsa örgütlü yapılarda tüketirim...” diyor Yaşar Seyman bir yurtdışı seyahatinde yaptığı konuşması esnasında. Bu tümce bana “Kelebek Etkisi”ni (şu meşhur “Butterfly Effect”) hatırlatıyor. Genel bilimsel tanıma göre, bir sistemin başlangıç verilerindeki ufak değişiklikler, büyük ve öngörülemez sonuçlar doğurabilir. Adını Edward N. Lorenz’in hava durumuyla verdiği örnekten alan Kelebek Etkisi’ne göre, Amazon ormanlarında bir kelebeğin kanat çırpması, Avrupa’da fırtına kopmasına sebep olabilir. Türkiye’nin bir yerlerinde bir Yaşar Seyman’ın dünyada eşitlik ve çoğulculuk arayışı adına kanat çırpmasının koparabileceği fırtınaları düşünüyorum. Ve bir kelebek kadar ömrü olsa dahi bize yetirirdi, biliyorum.



GÖÇMEN KALEM
Yaşar Seyman
Bilgi Yayınevi
2012, 296 sayfa, 16 TL.

YORUM YAZ

Yorumunuzu girmek için sisteme giriş yapmalısınız.
Eğer üye değilseniz üye olunuz.

Hangi Shakespeare trajedisisiniz?

Hangi Shakespeare trajedisisiniz?

Shakespeare'in bir trajedisinin başrolünde olmak ister misiniz?

William Shakespeare “Bütün dünya bir sahnedir” demiş. Öyleyse bu oyunda hepimize bir rol düşüyor. Meseleyi ciddiye aldığımız için bu haftanın testini komediye hiç bulaşmadan, Shakespeare'in ünlü trajedilerinden dört tanesini kullanarak hazırladık. Başınıza felaketler gelmemesini dileyerek soruyoruz: Hangi trajedide başrol sizin hakkınız?

TESTE BAŞLA

ÖDÜLLÜ SORU

Soruyu doğru cevaplayan 20 kişiye Haruki Murakami'nin "Renksiz Tsukuru Tazaki’nin Hac Yılları" adlı kitabı hediye.

'Soruyu doğru cevaplayan 20 kişiye Haruki Murakami'nin "Renksiz Tsukuru Tazaki’nin Hac Yılları" adlı kitabı hediye.'

Aşağıdakilerden hangisi Haruki Murakami’nin eserlerinden değildir?

  • 1Q84
  • Bulut Atlası
  • Haşlanmış Harikalar Diyarı ve Dünyanın Sonu
  • Sahilde Kafka